Mimetherapie

Vrouw met een aangezichtsverlamming.

Mijn naam is Lineke en ik ben nu 49 jaar. Mijn verhaal begint in 2007, ik was toen 42 jaar. Ik had een brughoektumor links. Een brughoektumor is een tumor aan de gehoorzenuw. Op zich niet ernstig (ook al klinkt het niet zo) en ik heb mij laten opereren! Ten gevolge van de operatie werd ik aan mijn linkeroor doof. Knap lastig maar het went! Na ruim 1 week mocht ik weer naar huis. Na een paar maanden knapte ik helemaal af en ik moest weer geopereerd worden! In totaal ben ik drie maal geopereerd, kreeg een hersendrain en ben ik bestraald! Na de tweede operatie raakte ik drie maanden in coma en ging ik voor de tweede keer revalideren. Ten gevolge van de operaties aan de brughoektumor was een gezichtsverlamming aan de linkerzijde van mijn gezicht ontstaan. In het begin een gedeeltelijke verlamming, later een volledige! Ook zit ik hierdoor in een rolstoel en mijn geheugen werkt ook niet zoals het zou moeten. Al met al vrij heftig maar met frisse moed ga ik ervoor!

Een plastisch chirurg hoorde mijn verhaal aan en stuurde mij naar Utrecht, naar het UMC. Deze arts vertelde mij dat ik aan mijn scheve gezicht geholpen kon worden en dat dit traject ruim 2 jaar zou duren! Ik zou twee maal geopereerd worden. De eerste keer werd er een zenuw uit mijn rechterbeen gehaald en in mijn gezicht geplaatst van de rechter naar de linker wang en aan de binnenkant van mijn lip vastgemaakt. Bij de tweede operatie werd er een spier uit mijn rechterbeen gehaald en in mijn linker wang geplaatst. Allemaal heftig maar het kon!

Sinds negen  maanden heb ik logopedie in de vorm van mimetherapie. Het gaat erg goed al zeg ik het zelf! In mei 2013 ben ik begonnen, elke week. Vanaf oktober 2013 een keer per 14 dagen. Petra adviseerde me 1x per dag te oefenen. Dat doe ik trouw, zelfs 2 keer per dag. En het helpt! Al met al vrij heftig maar het lukt!  Het is de bedoeling om de behandeling geleidelijk af te bouwen. Steeds met langere tussenpozen. Met moed en doorzettingsvermogen kom ik er wel. Ook al gaat dit gepaard met een lach en een traan!

Lineke